ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ

ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА

ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

1. Загальні положення

Посадова інструкція розроблена відповідно до ст. 21, 55, 56 Закону України «Про освіту» на основі Положення про психологічну службу системи освіти України, вимог Етичного кодексу психолога та інших нормативних документів.

Призначення на посаду та звільнення з посади практичного психолога загальноосвітнього навчального закладу здійснює його керівник відповідно до ст. 26, п. 2 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 № 651-ХІV зі змінами і доповненнями.

Практичний психолог має вищу освіту зі спеціальності «Пси­хологія», «Практична психологія».

Практичний психолог підпорядкований безпосередньо керів­нику загальноосвітнього навчального закладу.

У своїй діяльності практичний психолог керується Конститу­цією України, Декларацією прав людини, Конвенцією про права дитини, Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», чинним законодавством України, Положенням про психологічну службу системи освіти України, наказами органів управління освітою всіх рівнів, правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, а також Ста­тутом, Правилами внутрішнього розпорядку загальноосвітнього навчального закладу.

2.     Функції

      Консультативно-методична допомога всім учасникам навчально-виховного процесу з питань навчання та виховання дітей та підлітків.

      Просвітницько-пропагандистська робота з підвищення психологічної культури в навчальному закладі та сім'ях.

      Превентивне виховання, метою якого є формування в учнів (вихованців) орієнтації на здоровий спосіб життя.

3.     Посадові обов'язки

Практичний психолог загальноосвітнього навчального за­кладу:

      Бере участь в організації навчально-виховної роботи, спрямованої на забезпечення умов для особистого розвитку учнів (вихованців), збереження їхнього повноцінного психічного здоров'я.

      Проводить психолого-педагогічну діагностику готовності дітей до навчання в період їхнього переходу з однієї вікової групи до іншої.

      Розробляє та впроваджує розвивальні, корекційні програ­ми навчально-виховної діяльності з урахуванням індивідуальних, вікових, гендерних особливостей дітей та підлітків.

      Сприяє вибору підлітками професії з урахуванням їх ціннісних орієнтацій, здібностей, життєвих планів, можливос­тей, готує учнів (вихованців) до свідомого життя.

      Здійснює превентивне виховання, профілактику злочин­ності, адиктивної поведінки і шкідливих звичок серед підліт­ків.

      Проводить психологічну підтримку учнів і психолого-педаго­гічну корекцію девіантної поведінки неповнолітніх.

      Бере участь у роботі комісій з питань соціально-правово­го захисту дітей, психолого-медико-педагогічних консультацій тощо.

      Формує психологічну культуру педагогів, учнів (ви­хованців), батьків, консультує з питань психології, її прак­тичного використання в організації навчально-виховного процесу.

      Зберігає професійну таємницю, не розповсюджує відомос­тей, що отримані в процесі діагностичної і корекційної роботи, якщо це може завдати шкоди дитині чи її оточенню.

      Будує свою діяльність на засадах довіри в тісній взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу.

      Турбується про здоров'я і безпеку учнів (вихованців).

      Складає річний план роботи, узгоджений із методистом, який відповідає за психологічну службу району (міста, області) та затверджений керівником загальноосвітнього навчального закладу.

      Здійснює планування, виходячи з нормативів часу на ос­новні види роботи практичного психолога з учнями (вихован­цями) й дорослими.

      Веде журнал щоденного обліку роботи, журнал про­ведення корекційно-відновлювальної та розвивальної ро­боти, журнал психологічного аналізу уроків (занять, вихов­них заходів), індивідуальні картки психолого-педагогічного діагностування; протоколи індивідуальних консультацій для педагогів, учнів (вихованців), батьків; протоколи психоло­гічного супроводу класних колективів (груп дітей) та дослід­ницької роботи.

      Постійно підвищує свій професійний рівень, загальну культуру.

      Проходить періодичне медичне обстеження.

      Дотримується норм і правил охорони праці, техніки без­пеки і протипожежного захисту.

4.         Права

Практичний психолог має право на:

      психологічний кабінет, навчальний кабінет та кімнату психоемоційного розвантаження, забезпеченими методичними матеріалами та іншим обладнанням;

      самостійний вибір пріоритетних напрямків роботи, спів­відношення різних видів робіт з огляду на потреби загальноос­вітнього навчального закладу;

      захист професійної честі та гідності;

      ознайомлення зі скаргами та іншими документами, що міс­тять оцінку його роботи, надання щодо них пояснень;

      захист своїх інтересів самостійно і/чи через представника, в тому числі адвоката, у випадку дисциплінарного чи службо­вого розслідування, пов'язаного з порушенням практичним психологом норм професійної етики;

      конфіденційність дисциплінарного (службового) розслі­дування, за винятком випадків, передбачених законом;

      підвищення кваліфікації не рідше одного разу на п'ять років на засадах вільного вибору змісту, програм, форм нав­чання, організацій та установ, акредитованих в установленому порядку на здійснення підвищення кваліфікації;

      проходження атестації на відповідну кваліфікаційну ка­тегорію та педагогічне звання згідно з графіком, складеним безпосередньо в загальноосвітньому навчальному закладі.

5.    Відповідальність

5.1.За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту чи Правил внутрішнього розпорядку загаль­ноосвітнього навчального закладу, інших локальних актів, законних розпоряджень адміністрації, посадових обов'язків, встановлених цією інструкцією, практичний психолог несе дис­циплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.

5.2.За застосування, в тому числі одноразове, методів ви­ховання, пов'язаних із фізичним і/чи психічним насиллям над учнем (вихованцем), скоєння іншого аморального вчинку практичний психолог може бути звільненим з посади, яку він обіймає, відповідно до трудового законодавства і Закону України «Про освіту», тощо.

5.3. За завдані загальноосвітньому навчальному закладу чи учасникам освітнього процесу у зв'язку з виконанням (невиконанням) своїх посадових обов'язків збитки практич­ний психолог несе матеріальну відповідальність у порядку та межах, встановлених трудовим і/чи цивільним законо­давством.

6. Взаємовідносини (зв'язки за посадою)

Практичний психолог:

6.1.Працює за графіком, складеним виходячи із 40 годинного робочого тижня. Із них 20 годин відводиться для роботи у за­гальноосвітньому навчальному закладі (індивідуальна і групова психодіагностика, консультування педагогів, учнів (вихованців), батьків, корекційно-розвивальна робота тощо) і 20 годин — на підготовку до проведення психолого-педагогічних заходів (занять, тренінгів, ділових ігор), обробку результатів досліджень, оформлення висновків тощо. Графік роботи практичного психо­лога затверджується керівником загальноосвітнього навчального закладу.

6.2.Підтримує зв'язки з педагогічним колективом, професій­но підпорядкований центру практичної психології і соціальної роботи (методисту, який відповідає за психологічну службу) району (міста, області).

6.3.Подає керівнику загальноосвітнього навчального закладу і до центру професійного підпорядкування (методисту, який відповідає за психологічну службу) району (міста, області) се­местровий та річний звіти про роботу.

6.4.Отримує від адміністрації навчального закладу інфор­мацію нормативно-правового й організаційно-методичного характеру, ознайомлюється під розписку з відповідними доку­ментами.